АЙКИДО КЛУБ АГАЦУ - БУРГАС

Warning: Parameter 3 to botRokBox() expected to be a reference, value given in /h3/home/aikidob/public_html/libraries/joomla/event/dispatcher.php on line 136 Warning: Parameter 3 to botRokBox() expected to be a reference, value given in /h3/home/aikidob/public_html/libraries/joomla/event/dispatcher.php on line 136

ИНТЕРВЮ С МОРИХЕЙ УЕШИБА И КИШОМАРУ УЕШИБА! ЧАСТ 1

Rate this item
(1 Vote)

МОРИХЕЙ УЕШИБА 

А: Когато бях в колежа моя професор по философия ни показа портрет на известен философ, и сега се сблъсквам с неговата прилика с вас, Учительо.

 

О-Сенсей: Разбирам. Може би трябва да се прехвърля към философията. Духовната страна в мен е по изразена  отколкото физическата.

 

Б: Казва се, че айкидо е доста по различно от джудо и карате.

 

О-Сенсей: Според мен може да се каже, че е истинското бойно изкуство.  Мога да твърдя това, защото е бойно изкуство основано на универсална истина.  Нашата Вселена е изградена от много различни части, и все пак Вселената е цяло, свързана като семейство и представлява крайното състояние на Мир. Имайки предвид тази гледна точка за Вселената, айкидо не може да бъде нищо друго освен бойно изкуство на любовта. То не може да бъде бойно изкуство на насилието. Затова и айкидо може да се нарече едно от проявленията на Създателя на Вселената. С други думи айкидо е всеобхватността в природата. Небето и Земята стават поле за тренировка и практика. Състоянието на ума на айкидоката трябва да бъде мирно и напълно ненасилно. Насилието е такова състояние на ума, което внася безредие и жестокост в състоянието на хармония. Мисля че това е истинския дух на японското бойно умение. Тази земя ни е дадена за да я преобразим в рай. Войната няма абсолютно никакво място.

 

А: То е доста по-различно от традиционните бойни умения, тогава.

 

О-Сенсей: Наистина, доста по различно е. Ако погледнем назад във времето ще видим как бойното изкуство е било поругано. По време на периода Сендоку (1482-1558-Сендоку значи „враждуващите царства”) местните господари използвали бойното умение за средство, което да служи на техният личен интерес и да задоволява техният ламтеж и алчност. Това е напълно недопустимо. След войната по времето, когато лично аз обучавах на умение, което да бъде използвано за убиване на другите войници аз бях дълбоко разтърсен. Това ме накара да потърся истинския дух на айкидо и седем години по-късно да достигна до идеята за построяване на рая на земята. Причината за това е, че въпреки, че земята и небето са достигнали състояние на съвършенство и са устойчиви в своята еволюция, човечеството (и особено японците) изглежда е в състояние на криза. Трябва да променим тази ситуация. Постигането на тази цел е пътят за еволюция на човечеството. Когато стигнах до това прозрение разбрах, че истинската същност на айкидо е любовта и съгласието. Така „бу”(война) в айкидо е израз на любов. Аз преподавам за да служа на страната си. Така духа айкидо може да бъде само духа на любов и съгласие. Айкидо беше родено според законите и работата на Вселената. Ето затова е и бойно умение на пълната победа.

 

Б: Ще кажете ли нещо за законите на айкидо? Широката общественост смята айкидо като нещо мистично като нинджицу, откакто вие О-Сенсей повалихте грамадни противници със светкавична скорост и сте вдигали големи тежести тежащи по няколко стотин паунда.

 

О-Сенсей: Само изглежда мистично. В айкидо ние използваме изцяло силата на противника. Така че, колкото е по силен, толкова е по лесно за вас.

 

Б: Тогава, в този смисъл има айки и в джудо. Там също така вие се настройвате с ритъма на противника. Ако дърпа -  вие бутате; ако той бута -  вие дърпате.Вие го движите съгласно тези принципи, вадите го от равновесие и след това прилагате своята техника.

 

О-Сенсей: В айкидо няма абсолютно никаква атака. Да атакуваш значи, че духа(за е вече загубен. Ние се придържаме към закона на абсолютна несъпротива, в този смисъл ние не противостоим на нападателя. В този смисъл в айкидо няма противник. Победата в айкидо е масакатцу агацу (правилна победа, победа над себе си); ако вие надделеете над всичко в съгласие с целта на небето вие притежавате абсолютна мощ.

 

Б: Това означава ли го но сен?(Този термин означава късен отговор на атаката.)

 

О-Сенсей: Абсолютно не. Не е въпрос нито на сенсен но сен или сен но сен. Ако се опитам да го обясня с думи бих могъл да кажа, че вие управлявате вашия противник, без да се опитвате да го управлявате. Това е състояние на непрекъсната победа. Няма абсолютно никакъв въпрос за победа или загуба. В този смисъл няма противник в айкидо. Дори и да имате противник, той става част от вас, партньор, който само контролирате.

 

Б: Колко техники има в айкидо?

 

О-Сенсей: Има около 3 000 основни техники и всяка от тях по 16 разновидности…така че хиляди. В зависимост от ситуацията вие създавате нова.

 

А: Кога започнахте да изучавате бойни умения?

 

О-Сенсей: На около 14 или 15. Първо учих Теншиньо-рю Джуджуцу от Токусабуро Тозава Сенсей. После Кито-рю,Аиои-рю, Шинкаге рю всички техни джуцу форми. Все пак мисля, че някъде може да имат и някъде до форми. Опотах и Хозоин-рю соджитцу и кендо. Но всички тези умения бяка свързани с бой един на един и те не ме задоволяваха. Така аз ходих в различни части на страната, за да търся Пътя и да уча, но беше напразно.

 

А: Това аскетични или бойни умения бяха?

 

О-Сенсей: Да търсене на истинското будо. Когато отивах в друго училище, никога не предизвиквах учителя там. Този, който държи доджото е обременен с много неща, така че за него е много трудно да покаже истинските си способности. Аз му отдавах необходимото уважение и учех от него. Когато сметнех , че съм напреднал , отново изразявах своето уважение и се прибирах в къщи.

 

Б: Значи вие не сте изучавали айкидо? Как се появи то?

 

О-Сенсей: Както казах, ходих на различни места да търся истинското будо. Бях около 30 годишен когато се установих на Хокайдо. По една случайност, докато бях в кръчмата Хисада в Енгару провинция Китами срещнах някой си Сокаку Такеда от клана Азу. Той преподаваше Дайто-рю джуцу. През 30-те дена през, които учех от него, аз преживях нещо като вдъхновение. По късно поканих този учител в къщи и заедно с 15-16 човека от моите работници станах ученик търсещ същността на будо.

 

Б: Докато учехте дайто-рю със Сокаку Такеда ли открихте айкидо?

 

О-Сенсей: Не. По точно е да се каже, че Текеда Сенсей ми отвори очите за будо.

 

А: Какви бяха обстоятелствата около вас когато открихте айкидо?

 

О-Сенсей: Стана по следния начин. Моя баща се разболя сериозно през 1919 . Поисках от Такеда Сенсей да си тръгна и се отправих към къщи. По пътя ми казаха , че ако отида до Аябе близо до Киото и отправя гореща молитва тогава всякаква болест ще се излекува. Отидох там и срещнах Онисабуро Дегучи. След това когато се прибрах в къщи разбрах, че баща ми вече е бил починал. И въпреки, че бях виждал Онисабуро Дегучи Сенсей само един път, реших да се преместя в Аябе със семейството си и стоях там до края на периода Таишо (около 1925). Така. По това време бях някъде към 40 годишен. Един ден се подсушавах до езерото. Изведнъж рояк от бляскащи златни искри се посипаха от небето към мен обгръщайки тялото ми. То започна да става огромно, огромно, придобивайки размера на цялата Вселена. Докато бях обзет и обладан от това преживяване, внезапно разбрах, че никой не може дори и да си помисли и за опит да победи. Истинската форма на будо трябва да бъде любов. Всеки трябва да пребивава в любов.  Това е айкидо и това е старата форма на позицията в кенджуцу. След това осъзнаване бях във възторг и не можех да сдържа сълзите си.

 

Б: Тогава в будо не е добре да си як. От стари времена се е преподавало обединението на кен с дзен. Наистина, същността на будо не може да бъде разбрана без опразване на ума. В това състояние правилно и грешно нямат значение.

 

О-Сенсей: Както казах, същността е Пътят на масакатсу агатсу.

 

Б: Чувал съм за случай, в който сте участвали в битка.

 

О-Сенсей: Аз ли? Спомням си…Дегучи Сенсей замина за Монголия през 1924, за да осъществи целта си за велика Азиатска общност във връзка с националната политика. Пътувахме из Монголия и Манджурия. Когато бяхме в Манджурия се натъкнахме на банда и побаднахме под силен обстрел. Отговорих им с маузера и се хвърлих сред тях, атакувайки ги яростно и те изчезнаха. Успях в избягването на опасността.

 

А: Знам , Сенсей, че сте имали много връзки с Манджурия. Много време ли сте прекарали там?

 

О-Сенсей: След този инцидент съм бил там доста често. Бях съветник по бойни умения за организацията  Шимбуден , както и за Кенкоку Университет в Монголия. По тази причина бях много добре приет там.

 

Б: Ашихей Нино написа книга наречена „Оя  но За” в Шосетсу Шинчо в която той разисква ранния период на Тенрю Сабуро, бунтовник в света на Сумо и неговия сблъсак с айкидо и неговия дух. Има ли това някаква връзка с вас?

 

О-Сенсей: Да.

 

Б: Тогава това значи, че сте имали някакви взаимоотношения с Тенрю?

 

О: Сенсей: Да. Той живя в моята къща около три месеца.

 

Б: Това в Манджурия ли беше?

 

О-Сенсей:  Да. Срещнах го когато обикяляхме след празненствата по случай десетата годишнина от установяването на правителството на Манджурия. На празненството имаше един мъжествен мъж и много хора го подканяха с думите, „ Този Сенсей има огромна сила. Що не се пробваш срещу него?” От своя страна аз запитах кой е този човек. Беше ми обяснено , това е известния Тенрю който се беше отделил от Асоцияцията на Сумо Борците. Бях му представен. След тези формалности се заехме да се изпробваме един друг. Седнах и му казах – опитай да ме изтласкаш. Бутай здраво. Откакто знаех тайната на айкидо, не можех да бъда помръднат и с инч. Дори Тенрю се изненада от това. В резултат на това той стана ученик по айкидо. Той беше добър човек.

 

СЛЕДВА ПРОДЪЛЖЕНИЕ   --  ЧАСТ 2 -- !!!

Read 2892 times Last modified on Понеделник, 31 Октомври 2011 21:45
Administrator

Email Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.
You are here: Начало СТАТИИ ИНТЕРВЮ С МОРИХЕЙ УЕШИБА И КИШОМАРУ УЕШИБА! ЧАСТ 1

Център за контакти

  • Tel: (+359) 887 903 285
  • Tel: (+359) 889 622 698
  • Tel: (+359) 889 969 318
  • Email: office@aikido.bg
  • Email: agatsu@abv.bg
  • Website: www.aikido.bg