АЙКИДО КЛУБ АГАЦУ - БУРГАС

Warning: Parameter 3 to botRokBox() expected to be a reference, value given in /home/aikidob/public_html/libraries/joomla/event/dispatcher.php on line 136 Warning: Parameter 3 to botRokBox() expected to be a reference, value given in /home/aikidob/public_html/libraries/joomla/event/dispatcher.php on line 136

ИНТЕРВЮ С МОРИХЕЙ УЕШИБА И КИШОМАРУ УЕШИБА! ЧАСТ 2

Rate this item
(1 Vote)

КЪМ ЧАСТ 1 !!!! 

 

А: Сенсей , а бяхте ли свързан с флота?

 

О-Сенсей: Да. За доста дълго време. Началото беше през 1927 или 28 година за около десет години. Бях преподавател на половин работен ден във Военномрската Академия.

 

Б: Обучавахте ли курсанти докато преподавахте там?

 

О-Сенсей: Бях обучавал доста военни, започвайки с Военноморската Академия около 1927-28 година. През 1932-33 започнах да водя клас във Военното Училище Тояма. После през 1941-42 преподавах айкидо в училището на Военната Полиция. Имаше един случай , когато направих демонстрация по айкидо по покана на генерал Тошие Маеда, началник на Военната Академия.

 

Б: След като сте обучавали военни , сигурно е имало доста груби типове и доста интересни случки.

 

О-Сенсей: Да. Дори ми направиха засада един път.

 

Б: Да не ви смятаха за някой арогантен и неприятен учител?

 

О-Сенсей: Не, не беше за това. Искаха да ме изпробват. Беше по времето, когато започнах да преподавам на военната полиция. Една вечер докато се движех покрай местата за трениране  нещо странно се случи. Почуствах , че нещо става.  Изведнъж от всички посоки , от храстите и канавките се появиха доста войници и ме заобиколиха. Започнаха да удрят с дървени мечове и щикове. Но понеже бях свикнал с такива неща дори не ми направи впечатление. Докато се опитваха да ме ударят, аз се завъртях насам - натам и те изпопадаха леко след като ги пипнех тук там. Накрая се изтощиха. Във всеки случай света е пълен с изненади. Онзи ден срещнах един, който ме е бил нападнал тогава. „Аз съм съветник към Военната полиция в Алумни в префектура Вакаяма” – ми се представи. След като поговорихме няколко минути научих, че той е един от тези, които ме бяха нападнали тогава преди години. Докато се почесваше по главата ми сподели: „много съжалявам за този инцидент. Този ден се разправяхме ,  дали новия инструктор по айкидо  наистина е силен. Една група от нас , все полицаи с гореща кръв, се наговорихме да изпробваме новия  учител. Около 30 човека го причакахме. Бяхме напълно шашардисани, че 30 самоуверени мъже не можахме нищо да ви направим.”

 

С: Имаше ли някой случай докато бяхте в Училище Тояма?

 

О-Сенсей: Премерване на силите? Имаше един инцидент, мисля , че преди този с военната полиция. Няколко офицери, които бяха инструктори в училището ме предизвикаха да си премерим силите - аз срещу тях. Те всички се гордееха със своите способности и казаха нещо подобно – „ мога да вдигна толкова и толкова килограма” или „счупих дървена тояга едиколко си инча в диаметър”. Аз им казах: - „нямам толкова сила като вас, затова нека да пробваме друго.” Протегнах дясната си ръка и сложих показалеца си на края на един чин и ги накарах да легнат със стомаха си върху ръката ми. Един, два, трима един върху друг върху ръката ми и се опулиха. Продължих докато станаха шест и тогава помолих един от офицерите стоящи до мене за чаша вода. Докато я изпих всички бяха в мълчание и се споглеждаха.

 

Б: Като оставим айкидо вие трябва да сте имали огромна сила.

 

О-Сенсей: Не съвсем.

Кишумару Уешиба: Разбира се беше силен, но тя трябва да се опише по скоро като сила на ки, отколкото като физическа сила. Преди много време, когато установихме ново селище в провинцията, видяхме как седем, осем човека напразно се опитваха да преместят един дървен труп. Баща ми стоеше до тях и ги гледаше известно време, след това им каза да се дръпнат, така че той да опита. Вдигна лесно дънера и бързо го отнесе. Напълно немислимо е това да се направи само с физическа сила. Също така има един случай с някой си Михамахиро.

 

Б: Това същия Михамахиро от Сумо Асоцияцията Такасаго Бея ли е?

 

О-Сенсей: Да. Той беше от провинция Кишу. Когато бях в Шингу, Вакаяма, Михамахиро беше напреднал много в ранговете на сумо. Имаше огромна сила и можеше да вдигне три релси наведнъж, които тежаха няколко стотин фунта. Когато научих , че Михамахиро е в града го поканих да намине. Докато говорихме той каза – „Чувал съм , че вие също притежавате голяма сила. Защо да не се изпробваме един друг?” „Добре. Мога да те закова само с тоя показалец”-му отговорих. После му позволих да ме бутне докато седях. Този момък свикнал да вдига грамадни тежести пуфтеше, пъшкаше и се напъваше, но не можеше да ме избута. След това пренасочих силата му в страни и той отлетя на някъде. Докато беше паднал  го натиснах с показалеца и той остана напълно прикован към земята. Беше все едно възрастен боцка с пръст малко дете. След това му предложих да пробва пак, но този път да ме бута в челото. Пак не можа да направи нещо. После протегнах крака напред и пазейки равновесие, повдигнах и крака. Пак нищо. Естествено после започна да учи айкидо.

 

А: Като казвате че приковавате човек с пръст, във жизнена точка ли го натискате?

 

О-Сенсей: Начертавам кръг около него. Неговата сила е вътре в този кръг. Няма значение колко силен е противника , той не може да разпростре своята сила извън този кръг. Така става безсилен. Та, ако го натиснете с пръста си докато сте извън този кръг, вие ще можете да го удържите само с показалец и дори само с кутре. Това става възможно, защото противника вече е станал безсилен.

 

Б: Въпрос на физически закони. Както в джудото, когато хвърляте противника или го притискате вие се разполагате в същата позиция. В джудо вие се движите в различни посоки и се опитвате да наместите противника си в същата позиция.

А: Вашата жена също ли е от префектура Уакаяма?

 

О-Сенсей: Да. От Уакаяма и моминското и име е Такеда.

 

А: Фамилията Такеда е тясно свързана с бойните умения.

 

О-Сенсей: Може да се каже. Моето семейство е било лоялно към Императора от поколения. Истина е ,че моите прадеди са оставяли богатство и имот и са отивали навсякъде из страната където е било нужно, за да служат на Императорското семейство.

 

Б: Като Вас Сенсей, както вие сте пътували непрекъснато. Сигурно е било много трудно на жена ви.

 

О-Сенсей: Винаги съм бил много зает и не съм имал време да мързелувам в къщи.

Кишумару Уешиба: Тъй като семейството на баща ми е доста заможно, той е имал възможност да се занимава с аскетични практики отнасящи се до бойните изкуства. Друга особеност на баща ми е , че много малко се интересува от пари. Има един такъв случай. Бяхме наели място с помощта на господин Киьоши Ямамото син на генерал Ганбей Ямамото в Сарумачи, Шибаширогане в Токио. По това време баща ми притежаваше  доста земя в околностите на Танабе. Част беше обработваема, друга не, имаше и част с планински терен. Не разполагаше с много налични пари. Налагало се да заема пари за да изкара. И въпреки това, никога не се е случвало да продава земя. Нещо повече. Когато неговите ученици донасяли месечно дарения той отговарял: „не искам подобни неща”. Казвал им да ги дарят на камисама(божествата) и никога не приемал пари. Когато се нуждаел от тях, покорно се представял пред олтара на камисама и получавал дар от божествата. Никога и не си и помислял да взима пари за Будо. Тренировачната зала по това време била в залата за билярд в сградата Шимазу. Много благородници, включително военни, такива като адмирал Исаму Такешита, както и много аристократи идваха за да практикуват. Името което използвахме тогава беше айкиджуджуцу или Уешиба-рю айкиджуцу

 

Б: Каква е най-подходящата възраст да се започне с айкидо?

 

Кишумару Уешиба: Можете да започнете на около 7 или 8, но сериозното обучение трябва да започне на около 15 или 16. Физиологически погледнато на тази възраст скелета се оформя и костите добиват здравина. Освен това, айкидо има много духовни аспекти( разбира се, че такива има и в другите форми на бойни изкуства), така че на тази възраст се добива гледна точка за света и за природата на будо. Така че, аз бих казал 15-16 е добра възраст да се започне убочение в айкидо.

 

Б: В сравнение с джудо има много малко възможности някой да се сбори с противника си в айкидо. Не се изисква много физическа сила. Въпреки това, може да се справиш не само с един, но и с няколко противника едновременно. Идеално е като бойно умение. В този смисъл идват ли хулигани да учат айкидо.

 

Кишумару Уешиба: Разбира се, включват се и подобни хора. Но когато подобни хора се обучават с намерение да го използват като средство за бой те не се задържат дълго. Будо не е танц или хореография. Дъжд или слънце, трябва да се обучавате непрекъснато в ежедневието си, за да имате напредък. Айкидо е като духовна практика изпълнявана под формата на будо. Никога не може да бъде усвоена от тези, които искат да го използват за раздор. И обратно тези, които са склонни към насилие престават да бъдат такива, когато се заемат с айкидо.

 

Б: Разбирам…чрез постоянната практика те спират да се държат хулигански.

 

О-Сенсей: Айкидо не е бу(боен метод) на насилие , а на любовта, вие не можете да се държите насилнически. Вие обуздавате противника по един елегантен и спокоен начин. Той не може да се държи повече като хулиган.

 

Б: Разбирам. Не контролираме насилието с насилие, а превръщаме насилието в любов.

А: Какво преподавате като начало в айкидо? В джудо се започва с укеми (падане).

 

Кишумару Уешиба: Първо движението на тялото в пространството – тайсабаки, после потока на ки.…

 

А: Какво е поток на, Ки?

 

Кишумару Уешиба: В айкидо ние постоянно се обучаваме да овладяваме свободно ки-то на нашия партньор, чрез движението на нашето ки и увличайки го в нашето собствено движение. После учим как да завъртаме тялото си. Въртим не само тялото , но и ръцете и краката. Накрая тялото става единно и се движи естествено и правилно.

 

Б: Гледайки айкидо тренировката , се забелязва че учениците падат естествено и леко. Как ги обучавате на това.

 

Кишумару Уешиба: За разлика от джудо, където трябва да се награбите със своя противник, в айкидо почти винаги поддържате някакво разстояние от него. Като резултат такъв тип падане е възможно. За разлика от джудо , където падането е със забиване в земята , ние изпълняваме падания по кръг, много естествени форми на укеми. Та така – ние усвояваме тези четири елемента много усърдно.

 

Б: Да обобщим – вие упражнявате тай но сабаки (движение на тялото), ки но на нагаре (поток на ки), тай но тенкан хо (въртене на тялото), падане и разучаване на техники.

 

Кишумару Уешиба: Шихонаге, техника за хвърляне на противника в различни посоки. Прави се по същия начин като се работи с меч. Разбира се използваме бокен. Както казах  по-рано , противника  става част от вашето движение. Мога да го водя свободно  накъдето аз пожелая. Той ви следва естествено, също както когато работите с тояга или бокен те са част от вас, продължение на вашето тяло, така и той става част от вас – както крака или раката ви.

О-Сенсей: Също така в айкидо никога не вървите срещу силата на противника. Когато сече към вас, от значение е само една линия или точка. Единственото, което трябва да направите е да я отклоните.

 

Б: Айкидо садържа много духовни елементи. Колко време отнема  за да  се достигне до най-основното разбиране за него?

 

Кишумару Уешиба: Различно. Има хора с вродена и естествена координация и такив без. Не може да се каже точно, но една практика от три месеца дава някаква бегла представа. За шест това може да се задълбочи. Само хора с повърхностен интерес ще се откажат в първите три месеца.

 

Б: Разбрах, че ще има шодан изпит на 28 ми този месец. Колко притежатели на черни колани има до момента?

 

Кишумару Уешиба: Най-високото ниво е 8-ми дан и има четирима. Има шест седми дан. Тези с първи дан са доста, но става въпрос само за тези които имат отношение към Хомбу Доджо след Войната.

 

Б: Има огромен брой хора изучаващи айкидо в чужбина.

 

Кишумару Уешиба: Господин Тохей посети САЩ, за да преподава там. В момента айкидо е най-популярно на Хаваите. Има към 1200-1300 ученици. Това число би било еквивалентно на 70-80 000 тука в Токио. Има няколко черни колани във Франция. Има един французин, който се зае с айкидо след като се беше контузил сериозно занимавайки се с джудо. Искаше да преживее духа на айкидо, но не можел да постигне това във Франция. Почуствал, че за да открие истинския дух на будо трябва да дойде в неговото родно място. Затова дошъл в Япония. Посланникът на Панама също се занимава с айкидо, но изглежда климатът в Япония е прекалено суров за него и той не се упражнява през зимата. Има една дама Онода Хару, която беше в Рим да учи скулптура. Тя посещаваше доджото, откакто стана студент в Токийското Училище за Изящни Изкуства. Скоро получих писмо от нея, че е срещнала някакъв италианец занимаващ се с айкидо и тренирали доста добре.

 

А: А относно обясняването на айки-техниките?

 

О-Сенсей: Основните точки са масакацу, агацу, и кацухаяи. Както казах, масакацу значи правилна победа, агацу – да победиш в съответствие с поверената ти небесна мисия. Кацухаяи значи – състояние на ум на бърза победа.

 

А: Пътят е дълъг, нали?

 

О-Сенсей: Айки Пътят е безкраен. Аз съм на 76 и все още търся. Не е лесно да добиеш майсторство по пътя на Будо. В айкидо, трябва да разбираш всяко явление във Вселената. Като например въртенето на Земята или най отдалечената и забулена система във Вселената. Това е учене цял живот.

 

Б: Значи айкидо е знание и за ками както и бойно умение. Тогава какъв е духа на айкидо?

 

О-Сенсей: Айкидо е ай – любов. Вие правите тази любов на Вселената свое сърце, и тогава трябва да приемете като своя мисия защитата и любовта към всяко нещо. За да постигнете тази цел ви трябва да сте в истинното будо. Истинско будо значи да постигнеш победа над себе си и да пречистиш конфликтното сърце на врага... Не, това е път на абсолютна самозащита, където всеки враг е отстранен. Техниките на айкидо са аскетична практика и път, по който достигате състояние на единение на тяло и дух чрез осъзнаване и прилагане на законите на Небето.

 

Б: Тогава айки е път към световен мир?

 

О-Сенсей: Крайната цел на айки е изграждане на рай на земята. Във всеки случай целия свят трябва да пребивава в съгласие. Тогава няма да имаме нужда от атомни и водородни бомби. Той може да бъде удобно и приятно място.

Read 3603 times
Administrator

Email Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.
You are here: Начало СТАТИИ ИНТЕРВЮ С МОРИХЕЙ УЕШИБА И КИШОМАРУ УЕШИБА! ЧАСТ 2

Център за контакти

  • Tel: (+359) 887 903 285
  • Tel: (+359) 889 622 698
  • Tel: (+359) 889 969 318
  • Email: office@aikido.bg
  • Email: agatsu@abv.bg
  • Website: www.aikido.bg