АЙКИДО КЛУБ АГАЦУ - БУРГАС

Warning: Parameter 3 to botRokBox() expected to be a reference, value given in /home/aikidob/public_html/libraries/joomla/event/dispatcher.php on line 136 Warning: Parameter 3 to botRokBox() expected to be a reference, value given in /home/aikidob/public_html/libraries/joomla/event/dispatcher.php on line 136

АЙКИДО И ДРУГИТЕ БУДО - От Кишомару Уешиба

Rate this item
(0 votes)

Айкидо и другите Будо

От Кишомару Уешиба, Втори Дошу

/тези наставления са дадени в приложението на книгата на Втория Дошу – Айкидо/

 

 „Каква е разликата между Айкидо и джудо?”, а „ Каква между Айкидо и карате?”. Тези въпроси винаги се задават повреме на Айкидо демонстрациите. Когато прочетете раздела върку техниките научите нещо за тези особености.

Най-общо казано, джудистите прилагат прийомите си като държат противника за ръкавите или яката, преборвайки се за предимството да извършат хвърляне. При Айкидо е различно, при него  момента на контакта е от най-решаващо значение. Ние сме разделени от противника, после подготвяме правилното разстояние от него и накрая се приспособяваме към неговите действия чрез айки-движенията. Няма  никаква борба или  бутане и дърпане насам натам. Много е лесно и да се забележат отликите с карате. При него всичко може да се сведе до удряне и ритане. Въпреки, че повечето движения се извършват по права линия, могат да се видят и някои кръгови движения. Айкидо също има удари и ритници но движенията са различни. Същността на Айкидо лежи в напълно сферичните му движения. Праволинейни движения при него са изключително редки.

Движения подобни на тези в Айкидо много лесно могат да се намерят много по-лесно в японското изкуство на меча отколкото в джудо или карате. Ще бъде много по-лесно да се обяснят и обосноват айкидо похватите от гледна точка на изкуството на меча отколкото чрез другите иизкуства. Основателят винаги е наблягал.

 „Този който учи Айкидо, трябва да се движи според похватите на Айкидо меча, и този който държи тояга съгласно айки-тоягата. Меча или тоягата са продължение на тялото. И ако не можете да ги държите така , че все едно са живи, вие не учите правилно Айкидо.

Начина на тренировка в Айкидо е еднакъв с този на меча. При използването на меч, от началото на схватката до края, винаги има разстояние между двамата противници от около два метра. В Айкидо, въпреки , че не държите меч, вие  обуздавате противника в момента, при който дистанцията ви дава предимство. Боравенето с меч в Айкидо се основава на похвата на печелене на преимущество, чрез преместване на цялото тяло под остър ъгъл спрямо атакуващия; това е разликата от похватите на съвременния спорт японско кендо.

Добре се знае , че основателя е изучавал различни форми на будо и те естествено са вплетени в похватите на Айкидо. И въпреки това , понеже Основателя е търсел нещо отвъд тях , същността на Айкидо е много по различна от тези на другите изкуства.

Понякога обучението в Айкидо се бърка с обикновено учене на ката, но разновидностите на айки-похватите са толкова многобройни, че това твърдение да има някакъв смисъл. И ако Айкидо се изучава просто като някакъв набор от форми , същността му като – „движението на природата е наше собствено” - не може да бъде постигнато.

Затова Основателя казва:

                   „Няма форми и няма стил в Айкидо. Движението на Айкидо е движение на Природата, чиято тайна е дълбока и безгранична”

Така че ,това е най съществената разлика от другите будо , които са прилепени само към формата. Когато използваме думата „форма” , имаме предвид ,че похватите в Айкидо са поток от безкрайни духовни форми, произтичащи една от друга. Това е отвъд разбирането за форма в общоприетия смисъл. Така както видяхме, Айкидо се различава от останалите изкуства като джудо, кендо или карате, но неговия дух е в съгласие с най-дълбоките тайни на тези изкуства.

Dynamic Survey of Aikido

Динамиката на Айкидо

Техниките на айкидо са много разумно построени от динамическа гледна точка.

При завъртане ,човешкото тяло може да се оприличи на въртящ се пумпал. При покой, когато тялото е неподвижно то наподобява равностранен тетраедър. Триъгълната позиция е съвършена позиция от която да се започнат техниките в Айкидо. Когато движението започне, тялото се превръща във въртящ се пумпал. По този начин се достига състояние, при което вие можете да промените движението на центъра на противника, чрез вашето сферично движение, въртейки се около вашия собствен център. Това въртене води до овладяване и хвърляне на опонента.

Има запазена поговорка пазеща цялата тайна на джуджуцу, „ бутай, когато те дърпат, и дърпай когато те бутай”. Ето така старите майстори са оформили своите прозрения:

„мекотата е отговора на върбата

която обръща силата на вятъра срещу самия него

ако гъвкавостта и мощта бяха същността на силата

наставленията щяха да бъдат много по лесни

гъвкавостта е пътя да се добие сила

научи това, то е тънкото умение”


Тези стихове изразяват принципа на джуджуцу. Впрочем, джуджуцу означава „ техниката на гъвкавостта” , а джудо значи „Пътят на гъвкавостта”

Когато същата идея се обяснява от гледна точка на Айкидо тя гласи: „ завърти се, когато те бутат и влез когато те дърпат”. Въртеливите движения се различават от праволинейните движения на джуджуцу. Дават повече възможности. Те създават въртеливо движение, което на свой ред създава центростремителна и центробежна сила.

Това е причината, поради която в Айкидо, вие и противника не сте в дуалистично противопоставяне, а сте една цялост, при която контролирате и него и себе си. Това сферично движение  се извършва като съгласувано единство и придава изящния ритъм на Айкидо.

Като пример може да се даде техниката ирими наге - поемане на  дяната ръка на противника с вашата тегатана отклонявайки се надясно, пропускане на неговата ки като влизаме с нашия ляв крак в неговата дясна страна. Продължаваме въртенето си около нашия ляв крак и с помитащо движение го извеждаме от равновесие. Сменяйки посоката на въртене наляво, влизаме отново напред с нашия десен крак. Въртенето трябва да е гъвкаво и точно, с устойчивостта на скала,  като оставаме непрекъснато център на движението. Динамиката на техниката е  както перките на вятърната мелница - отговарят незабавно и на най-незначителния полъха на вятъра , дори и на този, неусетен от човешкото тяло, или като пумпал, чиято сила на въртене се разпростира навън от всяка негова част, докато в същото време масата му се събира и стабилизира около оста му на въртене и оставащ в равновесие.

Така той завърта и изхвърля всичко до което се докосне. Пример за това в природата са вихрушките и водовъртежите.

Така става и лесно да се разбере, защо в айки-техниките воденето и хвърлянето става чрез движението на бедрата. Противникът е обхванат от центростремителни и центробежни сили, които вие създавате, и които го извеждат от равновесие. Той открива , че е завъртян по повърхността на сферата създадена от вашето пумпалоподобно движение.

Например при айкинаге, след сграбчването на вашата лява ръка от неговата дясна, вие мощно разрязвате и влизате към дясната вътрешна страна на неговата позиция. Така вие спирате движението на неговия център. Когато продължите извеждането на неговата дясна ръка навън от неговата задна дясна страна, той пада поради загуба на равновесие.

Когато анализираме движението и огледаме разположението на телата и действието на силите една спрямо друга, разбираме тяхното действие и взаимозависимост. Друг пример може да се види в ни-кьо. Държите китката на противника докато непрекъснато се завъртате около своя център и като следствие той се завърта изваден от равновесие по повърхността на вашата сфера.

Неговата китка е извита срещу естествената посока на сгъване и така той следва тази посока. Повечето от заключванията на ставите в Айкидо се прилагат по посока на тяхното естествено сгъване за разлика от обикновените „ключове” ,които блокират ставите обратно на тяхната естествена посока на движение.

Тези „естествени извивания” се използват поради начина на сферичното въртене. Когато наблюдаваме движението на Основателя и изследваме отношението на различните сили, виждаме, че неговите ръце и   бедра описват сфера докато тялото му се ускорява около устойчивия му център. Когато работи с тояга , тялото му и тя наподобяват  сфера, а тоягата изглежда, едва ли не, че е жива.

Затова ,когато упражняваме айкидо, трябва да стоим наподобявайки пирамида, когато сме в покой и да я превръщаме в сфера , когато се движим. Сферата трябва да е правилна, напълнена, преливаща центростремителната и центробежната сила , точно както гумена топка, търкаляща се по наклон.  Отношение на тези сили трябва да се изучава и отвъд гледната точка на динамиката на Айкидо, но тренирайки трябва да се научим на състоянието - „без умуване”, и да не се спъваме с анализи и теории. 

Read 2420 times Last modified on Понеделник, 10 Октомври 2011 14:32
Administrator

Email Е-мейл адресът e защитен от спам ботове.
You are here: Начало СТАТИИ АЙКИДО И ДРУГИТЕ БУДО - От Кишомару Уешиба

Център за контакти

  • Tel: (+359) 887 903 285
  • Tel: (+359) 889 622 698
  • Tel: (+359) 889 969 318
  • Email: office@aikido.bg
  • Email: agatsu@abv.bg
  • Website: www.aikido.bg